BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, October 18, 2009

Sayangi dan Jaga Harta benda Awam...


Pelajar perlu menyedari dan harus dididik untuk memahami bahawa menjaga kemudahan awam adalah tanggungjawab bersama. Kita harus menyayangi harta benda awam seperti kita menyayangi harta kita sendiri.

Pelbagai cara dan kempen yang telah pihak pentadbiran kita anjurkan semata-mata untuk mewujudkan rasa sayang dan menghormati harta awam tetapi kesedaran sivik di kalangan murid-murid kita masih lagi rendah sehinggakan ada yang sanggup melakukan aktiviti vandalisme secara berleluasa. Contohnya kemudahan-kemudahan awam seperti telefon, meter letak kereta, taman rekreasi, tandas awam serta tempat perteduhan bas telah dirosakkan dengan teruk.

Kalau di sekolah kita pula seperti wakaf ilmu,tong sampah,bangku rehat dan lain kemudahan perlu kita jaga dengan elok.Kalau kemudahan ini tiada,siapa yang akan susah…tentu kita dan kita-kita semua.

Seharusnya kemudahan-kemudahan awam seperti ini perlu dijaga dan digunakan sebaik mungkin kerana ia adalah hak awam dan menjadi kegunaan orang ramai. Jumlah kerugian akibat perbuatan vandalisme ini amatlah besar. Peruntukan kewangan yang digunakan untuk mengganti baru dan membaik pulih kemudahan-kemudahan yang dirosakkan itu sekiranya digunakan untuk melaksanakan projek lain yang lebih berfaedah sudah tentu dapat memberi manfaat kepada rakyat keseluruhannya.

Oleh itu sekali ustazah ingin berpesan supaya murid-murid semua perlu menyedari dan harus memahami bahawa menjaga kemudahan awam adalah tanggungjawab bersama. Kita harus menyayangi harta benda awam seperti kita menyayangi harta kita sendiri.

0 comments: